Back to our newsroom
View more news articles
News / Surprising Ordering Habits 2022
30 Juni 2022 – "De meeste Belgen schamen zich niet om hun bestelling in pyjama aan te nemen"
Of je nu om de 5 seconden aan het raam staat te zoeken naar je rider in de straat of lekker in de zetel zakt tot de deurbel gaat, iedere Belg heeft een bestelgewoonte. Een onderzoek* op vraag van Deliveroo heeft de meest voorkomende bestelrituelen van de Belgen aan het licht gebracht, van de beslissing om te bestellen tot hun favoriete bezorgmomenten en alles tussenin. Wat is jouw Deliveroutine?
Het laten bezorgen van maaltijden is de laatste jaren gemeengoed geworden: 15% van de ondervraagden geeft aan dat ze 1 à 2 keer per maand beroep doen op een bezorgservice voor het bezorgen van een maaltijd of boodschappen. In opdracht van Deliveroo deed studiebureau iVOX onderzoek* naar de rituelen van de Belgen tijdens het plaatsen van een bestelling, en al snel wordt duidelijk dat je niet de enige bent die regelmatig uit het raam staat te gluren om na te gaan of de bezorger er al is: 42% van de ondervraagden doet dit ook!
Nu is een avondje Deliveroo pure ontspanning! De Belg maakt het zich niet moeilijk, 44% van de Belgen geeft aan dat ze zo goed als altijd hetzelfde kiezen waarbij 48% steeds bij hun vaste restaurants bestelt. Bovendien houdt de Belg het liever bij zijn klassiekers en staat niet meteen te springen om nieuwe trendy gerechten te bestellen.
Bestellen doen Belgen vooral wanneer ze:
Geen tijd hebben om te koken;
Zin hebben in een luie avond;
Zin hebben in een specifiek gerecht
Hoewel ongeveer 1 op 5 het liefst iets gezond besteld, zeggen dubbel zo veel Belgen dat ze liever voor comfort food kiezen. Zelfs na een work-out kan de Belg niet weerstaan om te kiezen voor een hamburger of frietjes in plaats van een frisse salade.
In afwachting van de levering, dekt ongeveer 36% de tafel, checkt 25% de status van de rider en kijkt ongeveer de helft van de Belgen regelmatig uit het raam om te kijken of de bezorger te bespeuren is. Staat je rider met je bestelling voor de deur? 3 op 10 spreekt op voorhand af wie moet gaan opendoen. Check je nog snel even in de spiegel hoe je eruit ziet? Nee hoor! De meeste Belgen nemen de bestelling aan in de outfit die ze reeds die ze dragen, ook al is dat hun pyjama!
De ontspannende avond wordt verder gezet waarbij meer dan de helft van de Belgen rechtstreeks uit de verpakking eet zodat er nadien geen afwas is. Toch eten 4 op 5 Belgen het liefst gewoon aan tafel.** Singles geven dan weer vaker aan dat ze het liefst in de zetel voor televisie hun Deliveroo eten. Een vieruurtje wordt daarentegen door 29% wel liefst in de zetel gegeten.
Een bezorgmaaltijd wordt vaak verder aangevuld met sauzen die reeds in je koelkast staan (mayonaise, ketchup, ...). 73% van de bestellers geeft aan dat ze geen extra sauzen bestellen.
Wat is jouw #Deliveroutine karakter?
Bonus Boris aka de 'Promojager'
Kan jij verleid worden met gratis of een promotiecode? Niets smaakt beter dan een heerlijke deal aan jouw voordeur geleverd. Deliveroo's onderzoek heeft uitgewezen dat slechts 5% alleen bestelt met een promotiecode of bij restaurants die een promotie aanbieden.
Habitué Hannah aka de 'trouwe klant'
Kiezen wat je gaat eten levert je nooit stress op, want voor het gemak bestel jij gewoon hetzelfde. Ongeveer de helft van de bestellers (49%) bekijkt alle opties bij verschillende restaurants, ook al weten ze dat ze opnieuw voor hetzelfde restaurant als gewoonlijk zullen kiezen.
Onbeslissende Odilon aka de 'eeuwige twijfelaar'
Zoals bij de meeste dingen in het leven, zoals het kiezen van een film of wat je 's morgens aan doet, ben je uren bezig om een keuze te maken. Wanneer je met vrienden een maaltijd bestelt, laat dan ook 34% weten dat ze hun vrienden of partner laten beslissen wat en waar te bestellen.
Avontuurlijke Alex aka de 'early adopter'
Je houdt van Deliveroo omwille van het gemak en de eindeloze opties voor bezorging! 16% geeft aan dat ze meteen nieuwe restaurants proberen zodra ze op het bestelplatform verschijnen.
** Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Deliveroo Belgium tussen 13/01/2022 en 17/01/2022 bij 1.000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma.
View more news articles