News / Capital Economics

DELIVEROO: 72,6 MILJOEN IMPACT OP BELGISCHE ECONOMIE EN ONDERSTEUNING VAN 2000 BANEN

Een onderzoek door Capital Economics, een toonaangevend onafhankelijk macro-economisch onderzoeksbureau, analyseerde de impact en economische waarde die Deliveroo genereert voor de Belgische horeca en economie.

  • Het platform ondersteunt de groei van de horecasector: de toename van de restaurantactiviteit, toegeschreven aan Deliveroo, bedraagt ongeveer € 72,6 miljoen aan inkomsten en € 30,5 miljoen aan toegevoegde waarde, wat resulteert in 1.600 extra banen.
  • De verhoogde omzet voor restaurants vertaalt zich in een extra uitgave van € 41 miljoen aan leveranciers, wat nog eens 260 banen ondersteunt bij voedselleveranciers en andere betrokken bedrijven in de economie
  • Volgens de enquête van Deliveroo heeft 18% van de restaurants klanten bereikt in gebieden die ze voorheen niet hadden kunnen bereiken. Bovendien gaf 8% van de ondervraagde restaurants aan dat het partnerschap met Deliveroo hen in staat stelde hun openingstijden te verlengen en hun keuken uit te breiden of te upgraden. De enquête toonde ook aan dat bijna een derde van de restaurants (29%) hun digitalisering in zekere mate heeft verhoogd als gevolg van het partnerschap met Deliveroo.
  • Vandaag werkt Deliveroo samen met meer dan 3.500 restaurants en supermarkten in België.

Brussels, 18 april 2024. Een onafhankelijk rapport van Capital Economics, een toonaangevend internationaal bedrijf in macro-economisch onderzoek, analyseerde de impact die Deliveroo heeft gegenereerd op de horecasector in België en, meer in het algemeen, op onze economie.

Volgens het onderzoek van Capital Economics, genereerden de activiteiten van Deliveroo in België in 2022 in het totaal een economische impact van bijna € 73,8 miljoen, waarbij 2.000 banen werden ondersteund. Tegen het einde van 2022, het jaar dat door de studie werd bestudeerd, werkte Deliveroo samen met meer dan 3.000 restaurants in België. Voor deze restaurants bedroeg de bedrijfsgroei die kan worden toegeschreven aan de samenwerking met Deliveroo bijna € 72,6 miljoen aan inkomsten en € 30,5 miljoen aan toegevoegde waarde, wat resulteerde in 1.600 extra banen.

Daar moeten de indirecte effecten bij opgeteld worden die worden veroorzaakt door de groei van de economische activiteit: de toename van de restaurantactiviteit vertaalde zich in een extra uitgave van € 41 miljoen aan leveranciers, wat nog eens 260 banen ondersteunt bij voedselleveranciers en andere bedrijven in de supply chain.

De totale economische impact die Deliveroo in België genereerde - zoals berekend door Capital Economics - hield niet alleen rekening met directe activiteiten en investeringen, zoals de uitgaven die het platform heeft gedaan voor zijn leveranciers in België, maar ook met de kosten van werknemers en riders die samenwerken met het platform, de extra zakelijke activiteiten die worden gegenereerd in de restaurants en de hele toeleveringsketen.

Wat de horecasector betreft, heeft de samenwerking met Deliveroo naast een toegenomen bedrijfsactiviteit en omzet nog bredere effecten voor restaurants teweeggebracht. Volgens de enquête uitgevoerd door Capital Economics heeft:

  • 18% van de restaurants klanten bediend in gebieden die ze zonder de samenwerking met Deliveroo niet hadden kunnen bereiken.
  • 8% van de ondervraagde restaurants, dankzij het partnerschap met Deliveroo, hen in staat gesteld om hun openingstijden te verlengen en hun keuken uit te breiden of te upgraden.
  • 29% van de restaurants een toegenomen digitalisering van hun activiteit ervaren, wat vervolgens leidde tot een verhoogde efficiëntie, productiviteit en het vertrouwen in het gebruik van digitale tools heeft vergroot.

"De studie uitgevoerd door Capital Economics," aldus Luiz Richter, algemeen directeur van Deliveroo België, "toont aan hoe Deliveroo de kracht van food delivery en de Bourgondische relatie van onze Belgen met voedsel heeft versterkt. Onze aanwezigheid in België betekent economische groei, ontwikkeling en creatie van nieuwe banen, zowel direct als via indirecte activiteiten. België is een belangrijke markt voor Deliveroo, waar we vandaag samenwerken met meer dan 3.500 restaurants en supermarkten. Vorig jaar hebben we onze rol als een belangrijke speler in de sector van de food delivery in België bevestigd. Ons doel voor 2024 is om consistent te blijven groeien, door middel van een strategie die ook de levering van boodschappen omvat, door samen te werken met de belangrijkste grootwinkelbedrijven in België, als een belangrijke pijler".

Back to our newsroom

View more news articles